4 C
Apeldoorn
dinsdag 7 december 2021

Zwolle krijgt primeur duurzame hout-betonbrug

ZWOLLE – Een duurzame brug die onderhoudsarm is én een lange levensduur heeft? Dat het kan bewijzen Knipscheer infrastructuur en ipv Delft creatieve ingenieurs. Gezamenlijk ontwikkelden ze een hout-betonbrug. Het eerste exemplaar van deze duurzame hybride brug verrijst na de zomer op het Zwolse bedrijventerrein Hessenpoort.

Uitgangpunt voor het brugontwerp is de combinatie van houten liggers en een dun, in het werk gestort betonnen dek. Dit systeem combineert de voordelen van beton (onderhoudsarm, lange levensduur) met die van hout (duurzaam). Zo voorziet het niet alleen in de behoefte aan duurzame bruggen, maar past het ook bij de wensen van opdrachtgevers op het gebied van beheer en onderhoud. Doordat de materialen constructief samenwerken is het materiaalgebruik bovendien beperkt.

Materiaal en detaillering

Het systeem is toepasbaar voor zowel fiets- en voetgangersbruggen als verkeersbruggen met overspanningen vanaf zo’n acht meter. Afhankelijk van de overspanning wordt hardhout of gelamineerd zachthout gebruikt. De oplegging is zo ontworpen, dat de houten liggers vrij liggen en er genoeg ventilatie mogelijk is. Daarnaast kreeg ook de verbinding tussen hout en beton veel aandacht.

Hessenpoort

De gemeente Zwolle heeft Knipscheer onlangs opdracht gegeven voor een fietsbrug van 15 meter aan de Steinfurtstraat op bedrijventerrein Hessenpoort. Er is gekozen voor liggers van zachthoutsoort Lariks. De betonmix moet minstens 30 procent gerecycled materiaal bevatten. Naar verwachting start de bouw in juni en is de brug in september gereed.

Ipv Delft en Knipscheer werken al langer samen aan de ontwikkeling van duurzame en circulaire bruggen. Zo realiseerden ze de energieneutrale 2e Schateilandbrug in Almere en ontwikkelden ze een systeem voor circulaire bruggen.

Vorig artikelGrondstoffen bouw fors duurder
Volgend artikelHoogste punt
- Advertisement -

Laatste nieuws

X