10.2 C
Apeldoorn
dinsdag 27 september 2022

NHK start met voorlichtingscampagne

VEENENDAAL –  Sinds 1 november voert de Nederlandse Haarden- en Kachelbranche (NHK) een campagne onder potentiële haard- en kachelkopers. Het doel van de voorlichtingscampagne onder de noemer ‘Check gedaan? Haard aan!’ is om consumenten bewust te maken van de vier pijlers die wezenlijk bijdragen aan schoner en veilig stoken van een haard of kachel binnenshuis.

Ook wil de NHK bestaande stokers wijzen op een zo optimaal mogelijk gebruik van hun toestel om stookkosten aanzienlijk te verlagen. Tegelijk met deze campagne bezorgen alle 130 NHK-detaillisten een brief bij de gemeente om hun expertise aan te bieden bij het verlagen van emissies door het gebruik van haarden en kachels voor woningverwarming. De NHK heeft zich tot doel gesteld om de emissies van houtstook ten laatste in 2030 met 50 procent te verlagen. Woordvoerder Benno de Groot namens de NHK: “Op deze manier laten we als branche zien dat we onze verantwoordelijkheid nemen als het gaat om schonere en gezondere lucht.”

De vier pijlers in de campagne zijn: een kachel of haard voldoet aan de Ecodesign-norm, is aangesloten door een erkend DE-installateur, brandt op droog én schoon (onbehandeld) hout en de stoker is zich bewust van zijn eigen stookgedrag. Op www.beterstoken.nl kun je een check doen of aan deze vier onderdelen wordt voldaan.

Overheid

Ook de gemeente wordt actief in de campagne betrokken. In mei dit jaar kregen alle Nederlandse gemeentes al het rapport ’Basis voor beleid houtrookoverlast en luchtkwaliteit 2019-2030’, opgesteld door de NHK. In dat document staat feitelijke informatie, die bedoeld is voor beleidsmakers als hulp bij het invullen van hun schone lucht plannen. Alle NHK-detaillisten sturen deze maand een brief naar de gemeente die verwijst naar dit rapport en vragen de gemeente samen met hen actief aan de slag te gaan met het terugdringen van emissies door houtstook binnenshuis gebruikmakende van de vier pijlers.

Campagne

Naast de brief voor de gemeente zet de branche in op consumentenvoorlichting. Benno de Groot: “De uiteindelijke stoker is natuurlijk de consument zelf. Wij zorgen voor een Ecodesign-kachel of -haard en een gecertificeerde installatie. De consument zorgt zelf voor droog en schoon hout en weet op de juiste wijze om te gaan met de haard of kachel. Voor dat laatste organiseren wij regelmatig stookinstructies in onze showrooms door het hele land.” Tijdens een stooktraining leer je hoe je een haard of kachel efficiënt en veilig gebruikt en zeer schoon kan stoken. Denk aan uitleg over middelen en methodes (Zwitserse stookmethode – vuur gaat van boven naar beneden), aandacht voor brandstoffen en het emissiearm opstarten en doven. Ook ga je zelf in de praktijk met toestellen aan de slag. De voorlichtingscampagne loopt tot en met april 2020.

- Advertisement -

Laatste nieuws

Beheerdersdag

Volledig circulaire deur

Houtdiner nodigt uit

X