Energiezuinige en onderhoudsarme shredder

216Leestijd: 3 minuten
Een belangrijke component bij de shredders van Vecoplan is de aandrijving voor de rotor. (beeldmateriaal: Vecoplan AG)

BAD MARIENERG – Wanneer shredders onder zware belasting in continubedrijf moeten werken, kiest Vecoplan AG sinds jaren met succes voor het directe-aandrijvingsconcept HiTorc. De in de frequentieomvormer geïntegreerde regeling zorgt er onder andere voor dat op elk moment en onder alle bedrijfsomstandigheden de rotoras het optimale koppel heeft.

Met de combinatie van synchroon-elektromotor en frequentieomvormer biedt Vecoplan sinds 2005 een op de markt unieke oplossing aan – een langzaam lopende elektrische directe aandrijving voor shredders. De elektrische aandrijving maakt deze shredder energie-efficiënt en omdat bij deze puur elektrische oplossing componenten zoals koppelingen, riemaandrijvingen of vliegwielen wegvallen, vermindert dit ook de onderhoudskosten aanzienlijk.

Hoog draaimoment

Het in het Duitse Bad Marienberg gevestigde bedrijf ontwikkelt, produceert en verkoopt machines en installaties die primaire en secundaire grondstoffen in de productiekringloop en kringloop van herbruikbare afvalstoffen versnipperen, transporteren en verwerken. Vooral het versnipperen wordt steeds vaker een uitdaging. Ook wortelkluiten, houtafval uit de productie en sloophout, vaak verontreinigd met stoorstoffen, kunnen worden versnipperd
Martin Baldus, ontwikkelingsmanager ‘Industrial Shredding’ bij Vecoplan AG: “Als de installaties uitvallen, kan dat voor de gebruiker een duur grapje worden. Daarom moeten ze robuust en ongevoelig voor stoorstoffen, betrouwbaar en onderhoudsarm zijn. Een belangrijke component is daarbij de aandrijving voor de rotor. Vooral voor het werken in continubedrijf adviseren wij onze klanten de dynamische HiTorc-lijn met een hoog aanloopkoppel en draaimoment.”

Volle shreddermolen

Het afzien van mechanische aandrijfelementen, zoals riem- of tandwielaandrijvingen, vliegwielen en koppelingen, maakt de shredders aanzienlijk robuuster. “Zelfs één enkele ongeplande stilstand als gevolg van een gebroken as, een verbrande overbelastingskoppeling of een defecte transmissie rechtvaardigt het gebruik van een HiTorc-aandrijving“, zegt Baldus. “We kunnen daarmee zowel de onderhoudskosten alsook de uitval duidelijk verminderen.“ De weggelaten componenten maken het echter ook mogelijk dat het massatraagheidsmoment van de massief stalen rotor en het draaimoment van de motor efficiënt kunnen samenwerken. “Trage aandrijftrajecten vertragen dit proces“, licht Baldus toe. “Als de shredder moet worden afgeremd en vervolgens opnieuw moet opstarten, lukt dit opnieuw aanlopen bij een gevulde shredder met conventionele aandrijfsystemen meestal niet. Een medewerker moet de machine dan eerst handmatig uitruimen. De HiTorc daarentegen werkt zeer dynamisch en verbetert het aanloop- en omkeergedrag, omdat er zich door de weggevallen mechanische componenten beduidend minder massatraagheidsmomenten in het hele aandrijfsysteem bevinden. Het hoge beschikbare koppel maakt zo een probleemloze aanloop onder belasting mogelijk, zelfs als de shreddermolen vol is. De operator kan de machine dus te allen tijde met een druk op de knop starten – zonder de trechter te hoeven legen.”

Overbelasting

De volautomatische besturing kan een overbelasting van de machine in het lopende versnipperingsproces door de continue toerentalanalyse en de beoordeling van het stroomgebruik vroegtijdig detecteren. In geval van stoorstoffen stopt de rotoras in enkele milliseconden. Daardoor kan schade aan belangrijke onderdelen worden voorkomen. Na even in tegengestelde richting draaien, gaat de Vecoplan-aandrijving binnen enkele seconden weer in de gewenste richting verder. “Met de HiTorc reageert de shredder even pittig als een elektrische auto. Een hoog koppel is direct vanuit stilstand mogelijk zonder eerst een bepaald toerental te hoeven bereiken.“

Rendement

Het rendement van de HiTorc licht aanzienlijk hoger dan bij een oplossing met transmissie – alleen al door het ontbreken van de mechanische aandrijfelementen met ongeveer 10 tot 15 procent. Dat maakt de synchroonmotor zeer efficiënt, vooral in het deellastbereik. Bij stationair draaien verbruikt hij slechts ongeveer tien procent van de energie die nodig is voor een vergelijkbare direct geschakelde asynchrone motor. Deze bedrijfsomstandigheden komen vooral vaak voorbij niet-homogene materialen en een ongelijkmatige materiaaltoevoer. “Al met al krijgt de gebruiker een voordelig energiegebruik. Vergeleken met andere elektromechanische aandrijvingen kunnen energiebesparingen tot 40 procent worden bereikt, en ten opzichte van hydraulische aandrijvingen zelfs tot 60 procent.”

Nadere informatie:
Vecoplan
Telefoon: + 49 – 2661 62 670
www.vecoplan.de