11.1 C
Apeldoorn
dinsdag 22 juni 2021

Dura Vermeer gaat productiegestuurd leveren

HENGELO – Het Just in Time principe, een begrip wat meestal begrepen wordt als het op tijd leveren op de bouwplaats. Ontwikkelende bouwer Dura Vermeer Bouw Hengelo gaat nu een stap verder middels de pilot; productiegestuurd leveren. Hierbij gaat het om zowel de optimalisatie van de logistieke stromen als opslag op de bouwplaats. De pilot is gestart in Almere op het woningbouwproject Nobelhorst, in samenwerking met haar partners leveranciers VBI, BMN en Xella.

Een kwart van al het vrachtverkeer is gekoppeld aan de bouwbranche en met het aantal groeiende bouwactiviteiten groeit ook de uitdaging voor het behalen van CO2- en stikstofdoelstellingen. Ook hebben vrachtwagens vaak een lage bezettingsgraad. Daarbij zijn bouwlocaties vaak lastig te bereiken, is er geen ruimte voor opslag en zorgt vrachtverkeer voor overlast.

Efficiëntieslag

Dura Vermeer en haar partners gaan met de pilot voor productiegestuurd leveren verder waar just in time stopt. Bouwe van der Tuuk is logistiek manager bij Dura Vermeer Bouw Hengelo en blij met de ontwikkeling: “Het doel van de pilot is een efficiëntieslag in het bouwproces. Hiermee kunnen we samen duurzamer bouwen, wordt de opslag op de bouwplaatsen geminimaliseerd en worden onze uitvoerders ontzien. Daarnaast worden faalkosten gereduceerd, doordat leveringen meteen op de juiste plek op de bouwplaats terecht komen en dus geen materieel meer nodig is om het te verplaatsen. Iets wat nu vaak gebeurt.”

Lars Vink, Supply Chain Manager bij VBI: “Bouwe kwam met het idee om VBI het transport van Kanaalplaten én Ytong te laten organiseren in samenwerking met BMN. Een kans om eens met een frisse blik naar het transport van bouwmaterialen te kijken en extra meerwaarde te creëren voor én met onze klanten.” Allereerst is gekeken naar de verschillende aanleverstrategieën per materiaalstroom. De A-stroom is de gebouwbepalende hoofdstroom, welke zes tot acht weken van tevoren besteld moet worden. Als deze niet op tijd is, ontstaat er een probleem met de planning. De B-stroom omvat producten die op voorraad liggen, zoals installaties en deuren. Vanuit de C-stroom wordt klein materiaal op bestelling geleverd. Waar de B- en C-stroom geschikt zijn voor een bouwhub (een locatie aan de rand van de stad waar dagproductiepakketten worden samengesteld voor de bouwlocaties), kost de A-stroom meer tijd en geld om te verplaatsen.

De vrachten van verschillende leveranciers binnen de A en B stromen worden in een 3D-transportplanning geladen en op de juiste volgorde ingericht (zowel transport als belading), afgestemd op de bouwplaatsinrichting. Zo zijn er minder vrachtwagens en materieel nodig, nemen wachttijden af, komen leveringen meteen op de goede plek en in de juiste volgorde (in sequence) op de bouwplaats terecht en zijn er minder beschadigingen aan producten.

- Advertisement -

Laatste nieuws

X