9.4 C
Apeldoorn
zondag 17 oktober 2021

Diversiteit is kracht van interieurbouwer

‘Crisis? Geen last van gehad’

HEERDE – Het blijft waarschijnlijk een eeuwigdurende discussie. Moet je je als bedrijf specialiseren of moet je juist meerdere activiteiten etaleren om zodoende van meerdere markten thuis te zijn? Doelbeek Interieur kiest voor het laatste. Eigenaar William van der Beek is ervan overtuigd dat dit de kracht van zijn bedrijf is.
Doelbeek Interieur in het Gelderse Heerde is een typisch mkb-bedrijf, zoals we er in Nederland vele duizenden kennen. Met vier medewerkers op de loonlijst (inclusief eigenaar Van der Beek) is dit familiebedrijf van meerdere markten thuis. “Mijn vader is 40 jaar geleden begonnen met een timmerbedrijf, waarmee hij voornamelijk trappen, ramen en kozijnen maakte. Langzaamaan is het timmerbedrijf verfijnd tot meubelmakerij. Meer dan 20 jaar ben ik er in gestapt en heb ik de (meubel) stoffeerderij opgezet. Kozijnen en trappen maken laten we nu aan de specialisten over. Wij richten ons op de meubel- en interieurbouw. Daarbij bieden we het totale pakket, zeg maar van een enkel plankje aan de muur tot een complete inrichting van een woning, een instelling, kantoor, horecagelegenheid of winkel. We kunnen het gehele traject verzorgen; van ontwerp tot aan oplevering. Veelal leveren we daarbij op maat, maar levering van standaardmeubilair is ook mogelijk. Daarnaast bestaat een deel van ons werk uit renovatie en restauratie.”

Uitdagingen

Van der Beek staat met beide benen op de grond en springt niet verder dan de polsstok lang is, hetgeen overigens niet wil zeggen dat hij geen uitdagingen aangaat. “Een opdracht is ons niet snel te gek. We kijken daarbij ook graag naar nieuwe materialen en technieken, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheden van led-verlichting, gebruik van metalen en/of glas. Een tijdje geleden hebben we nog een complete inrichting van een foodstore ontworpen. Een industriële uitstraling met veel steen, metaal en hout”, zegt Van der Beek, die veel werk binnenhaalt met mond-tot-mond reclame en met een onlangs verbeterde website.

Kwaliteit

Kwaliteit van werk en afspraken nakomen zijn belangrijke pijlers”, aldus Van der Beek die aan de hand van wat foto’s laat zien wat hij bedoelt. “Een kastenwand, bijvoorbeeld; koop je die bij Ikea, dan is die gemaakt van spaanplaat. Wij kunnen daarvoor multiplex gebruiken. Je ziet het niet, maar de kwaliteit is vele malen beter. Ik besteed veel tijd aan de ontwerpfase. Ook al gaat het maar om een klein meubelstuk, ik teken vaak de complete inrichting, zodat de klant een goed beeld krijgt hoe dat meubel er in de ruimte uitziet. Zo voorkom je teleurstelling op een later moment.”

Diversiteit

De grote diversiteit en dat slechts met vier personeelsleden. Hoe kan dat? “Soms besteden we een deel van het werk uit. Ik doe het liefst zaken met mkb-collegabedrijven, bijvoorbeeld de installateur, loodgieter of metaalbewerker zoek ik hier zoveel mogelijk in de buurt. Afspraken nakomen en elkaar kunnen vertrouwen. Daar draait het om en het maakt het werk een stuk eenvoudiger. En voor de klanten blijven wij het uiteindelijke aanspreekpunt, zodat ze weten waar ze met hun vragen en wensen terecht kunnen”, zegt de Heerder ondernemer die tevreden is met de omvang van zijn bedrijf zoals die nu is. “Ik wil geen personeelsmanager worden die alles aanstuurt vanaf kantoor. Met deze omvang kan ik ook zelf meewerken. Ik weet nooit hoe mijn dag er uitziet. Het ene moment zit ik op kantoor om te ontwerpen. Dat sta ik in de werkplaats om een bank te bekleden en ‘s middags ben ik bij een klant om samen te brainstormen over interieuroplossingen. Die afwisseling bevalt mij wel. Dat geldt overigens ook voor mijn medewerkers. Die werken hier respectievelijk al 9, 19 en 20 jaar. Ik heb geen moeite met het vinden van personeel, want ik ben er niet naar op zoek.” Nu de economie weer groeiende is heeft Doelbeek over werk niet te klagen, maar hoe was het in de voorbije jaren? “Wij hebben geen last gehad van crisis. Het werk is altijd doorgegaan. We hebben dat te danken aan onze diversiteit. Gaat het met zakelijke opdrachten wat minder, dan is er altijd nog de particulier. En is er geen geld voor nieuwe inrichting, dat is er altijd nog het renovatie- en restauratiewerk.”

Automatisering

In de werkplaats staan meerdere machines opgesteld, waaronder een formaatzaag, een schaafbank, kantenbandmachine, een lange band schuurmachine en een afkortzaag. “We investeren doorlopend in onze machines en materialen. Onlangs nog hebben we een nieuw afzuiginstallatie aangeschaft en we werken met infrarood in onze spuitcabine, waarbij wij watergedragen lakken niet schuwen”, zegt Van der Beek, die terughoudend is als termen smart industry en Industrie 4.0 voorbijkomen. “Op dit moment zie ik daar voor ons bedrijf niet de meerwaarde van in. Industrie 4.0 is in mijn optiek interessant als je seriematig werk hebt. Series kunnen wij aan, als wij maar de tijd krijgen, daar hoef je je machinepark niet voor aan te passen. De grote industrie hebben wij wel nodig om onze opdrachten te completeren. Als voorbeeld: tafelbladen voor een groter project maken wij op maat, maar onderstellen laten wij aanleveren. Wij hebben heel veel maatwerk en stukswerk. We zijn gewoon niet groot genoeg en het werk is te gevarieerd om verder te automatiseren. Ik investeer liever in de kwaliteit van mijn traditionele machines, deugdelijke materialen en meubelmakers en stoffeerders die een goed stuk werk kunnen leveren.”

Goede naam

En of het nu een grote zakelijke klant is, of een particulier; bij Doelbeek Interieur is er geen onderscheid. “We hebben uitgebreide collecties in onze showroom, maar soms ook komen klanten binnenlopen voor een schroefje of een lapje stof. Ook die helpen wij. Een kleine klant kan later voor een grote bestelling komen. Overigens zijn we niet afhankelijke van klanten uit de directe omgeving. Met dank aan internet, zijn we landelijk actief. En dichtbij of veraf: een goede naam opbouwen kost jaren, maar als je slecht werk levert, dan is dat binnen heel korte tijd bekend.”

- Advertisement -

Laatste nieuws

X