10.9 C
Apeldoorn
zaterdag 1 oktober 2022

Cross-branding van KOMO gecertificeerde verfsystemen

Een boom voor elke werknemer

Arvas neemt Alindus over

Limburgse lindeboom wint

WAGENINGEN – Het Nederlandse geveltimmerwerk staat bekend om zijn hoogwaardige kwaliteit en mooie en goede afwerking. In Europa en daarbuiten staat ons land bekend om de kritische blik, oog voor detail en strikte regelgeving als het gaat om KOMO gecertificeerd geveltimmerwerk. Mede door deze regelgeving kunnen we kwalitatief het best afgewerkte geveltimmerwerk te leveren. Maar hoe zat het nu ook alweer met het gebruiken van glaslatten, deuren en/of kozijnen die elders zijn voorzien van een ander KOMO gecertificeerd verfsysteem?

De SKH-Publicatie 98-04 stelt voorwaarden voor het industrieel afwerken van geveltimmerwerk met waterverdunbare verf. Naast strikte voorwaarden voor de interne controles die uitgevoerd dienen te worden op gelakt geveltimmerwerk, worden in deze publicatie ook handreikingen gedaan hoe om te gaan met ‘cross-branding’. Onder ‘cross-branding’ wordt verstaan het combineren (cross) van KOMO gecertificeerde verfsystemen van verschillende verffabrikanten (branding).

Cross-branding

Er zijn hierbij verschillende situaties mogelijk, die staan beschreven in SKH-Publicatie 98-04. Afhankelijk van de situatie dient middels interne controle, dan wel onafhankelijk onderzoek, aangetoond te worden dat nog steeds wordt voldaan aan de geldende eisen. Een typisch voorbeeld van cross-branding is wanneer een timmerfabrikant gegronde glaslatten (uiteraard voorzien van een KOMO gecertificeerd verfsysteem) inkoopt en deze in zijn verfapplicatieproces mee laat lopen tijdens de applicatie van de laatste verflaag. Het voordeel hiervan is dat de timmerfabrikant de glaslatten met slechts één arbeidsgang op de gewenst kleur kan brengen en niet een volledig verfsysteem hoeft aan te brengen.
Vaak horen we nu: ‘Ik heb toch KOMO gecertificeerde glaslatten ingekocht en de verf die ik gebruik is toch ook KOMO gecertificeerd. Dan zit het toch goed?’ Helaas gaat die vlieger niet altijd op. Het verfsysteem dat is aangebracht bestaat nu namelijk uit verflagen van verschillende fabrikanten met mogelijk verschillende technologieën. Ondanks dat het in beide gevallen om gecertificeerde producten gaat, wil dat niet automatisch zeggen dat de hechting tussen die verschillende producten goed is. Zie het als de brandstof voor een auto. Je hebt auto’s die rijden op benzine en auto’s die rijden op diesel. Beide zijn brandstoffen, maar gooi je benzine in een dieselauto, dan ga je echt niet thuis komen…

Hechting

Zo geldt dat voor verf ook, beide producten zijn verf, maar dit hoeft niet te betekenen dat ze compatible zijn met elkaar. Dit is echter heel eenvoudig te controleren. Het enige dat de timmerfabriek hoeft te doen is de hechting controleren, nadat het systeem de standaard droogtijd in de timmerfabriek heeft doorlopen. Is de hechting goed? Dan kan hij ervan uitgaan dat de duurzaamheid van het systeem zal voldoen. Door deze simpele controle kun je aanzienlijke schades voorkomen. Het kost de timmerfabrikant dus geen extra tijd. Denk maar eens aan hele projecten die overgeschilderd moeten worden, omdat de verfhechting tussen verschillende lagen niet goed was…

Hoe je de hechting moet bepalen staat uitgebreid omschreven in SKH-Publicatie 05-01 ‘Bepaling van de hechting van verf op hout’.

Wil je meer informatie over cross-branding bekijk dan de verschillende publicaties (98-04 en 05-01). Voor overige vragen: SKH, Robert Daamen, tel. 0317 – 45 34 25.
(bron: SKH Nieuwsbrief)

- Advertisement -

Laatste nieuws

Opening Platowood Paviljoen

Beheerdersdag

Volledig circulaire deur

X