Hoe stel ik mijn uurtarief vast?
vrijdag, 09 december 2011 13:38
ENSPIJK – De Centrale bond voor Meubelfabrikanten organiseert op 25 januari de workshop Calulatie. Deze workshop is toegespitst op directie, financieel en commercieel managers en calculatoren die inzicht willen in uurtariefbepaling. De centrale vraag in de workshop is: Hoe kom ik tot een reëel uurtarief? Vaststelling van dit uurtarief is belangrijk, omdat men dit tarief vervolgens gebruikt in alle calculaties.

Kostentoerekening middels uurtarieven en vervolgens aan producten en/of projecten is lastig. Allerlei factoren zijn van invloed en de toerekening van indirecte kosten is altijd arbitrair. Het is belangrijk om weloverwogen voor een methode te kiezen en de beperkingen van deze methode in het oog te houden.

De cursist leert een kostprijsberekening volgens de delings-, opslag- en kostenplaatsenmethode. Welke methode is wanneer toepasbaar en hoe berekent men het eigen tarief of tarieven? Verder geeft de cursus antwoord op de vraag hoe collega’s omgaan met kostprijscalculatie. Uiteraard zullen de berekende tarieven niet altijd gelijk zijn aan de commerciële tarieven. Maar met goed inzicht in de kostprijs kan men weloverwogen besluiten welk commercieel tarief moet worden gevraagd. En is het reëel om voor de ontwerpafdeling een ander tarief moet hanteren dan voor productie of montage.

Voor CBM-leden zijn de kosten 295 euro per deelnemer (excl. BTW). Een tweede deelnemer van een bedrijf betaalt 265 euro. Niet-leden betalen 450 euro per deelnemer. Reinder Graveland van Spartners verzorgt de workshop calculatie. Men ontvangt de handouts en de uitgewerkte cases en het boek Management Accounting van R. van Wallenburg RA. Tevens ontvangen deelnemers aan de cursus een excel-model om in hun eigen bedrijf de kostenplaatsenmethode toe te passen.

Nadere informatie: www.cbm.nl